Frågor och svar om webbaserade vaccinationsutbildningar
- • - • - • -
- Hem
- /
- Utbildningar
- /
- Frågor och svar om webbaserade vaccinationsutbildningar
Frågor om anmälan
Jag måste göra personalschema och behöver veta när kursen ska gå för att kunna planera?
Formatet är flexibelt då kursmomenten är förinspelade och examinationsuppgifterna självrättande. Den totala beräknade tidsåtgången står på kurshemsidan och deltagarna kan antingen göra hela kursen på en gång, eller en modul i taget uppdelat på flera tillfällen inom tidsramen för kursen. Det kommer även att finnas frivilliga moment på zoom där ämnesansvarig är tillgänglig för frågor och diskussioner.
Jag kommer inte att kunna gå kursen och vill avanmäla. Går det?
Anmälan är bindande, vilket betyder att återbetalning ej görs. Har du anmält en grupp, men vill meddela oss att någon i gruppen inte kan fullfölja kursen, så görs det via er anmälan i e-tjänsteverktyget under fliken ”Mina ärenden”. Öppna ärendet och skicka ett meddelande med namn på deltagarna som inte kommer att delta.
Vi vill ändra i vår anmälan. Går det?
Anmälan är bindande, vilket betyder att det inte går att göra ändringar. Därför är det viktigt att den grupp som anmäls är komplett.
Frågor om kurstider och -perioder
Kan man själv få välja kursdatum?
I det öppna kursformatet går det bra att själv välja när man vill genomföra kursen. När arbetsgivare anmält deltagare så får de tillgång till en länk för att genomföra kursmomenten.
Jag har blivit sjuk, kan jag få åtkomst till ett senare tillfälle?
Kursperioden är generöst tilltagen, så att man ska hinna göra kursen även om man skulle vara sjuk under en del av tiden.
Jag kommer inte hinna bli klar, kan jag få mer tid?
Kursperioden är generöst tilltagen men om det finns särskilda skäl att förlänga tiden för genomförande så kan du skicka ett ärende till Studieadministrationen.
Frågor om kursen
Hur får jag tillgång till nytt och uppdaterat material?
Du kommer ha tillgång till kursmaterialet så länge kursen ges. Tills dess kan du se uppdateringar och nytillkommet material. Vid större uppdateringar kommer ett anslag i kursen att uppmärksamma detta. När så sker får du en mejlavisering.
Hur får jag åtkomst till kursen?
Information om hur du kommer åt kursen ges i välkomstbrevet som alla anmälda får per e-post cirka 1 vecka innan kursperioden startar. Mejlet går till den e-postadress som angetts i anmälan.
Behöver man delta i föreläsningar vid specifika tider?
Kursen innehåller endast förinspelade moment och självrättande tester som du har tillgång till så länge kursen är aktiv. Du kan göra de olika delarna när det passar dig bäst.
Hur lång tid tar kursen att genomföra?
Beräknad tidsåtgång står på kurshemsidan. Kursen består av moduler i högskolans digitala lärplattform Canvas. Du kan genomföra de olika modulerna på en gång, eller en modul i taget om du så önskar. För att få ett kursintyg krävs att alla moduler är godkända och klara.
Behöver jag ge mina medarbetare ledigt för att gå kursen?
Kursformatet är flexibelt och kursen kan genomföras när det passar deltagarna. Således finns inget krav på deltagande under specifika tider. Varje verksamhet avgör själv om kursen bäst görs på schemalagd arbetstid, eller om man föredrar att låta medarbetarna själva välja tidpunkt.
Hur länge har man åtkomst till kursen?
Åtkomst till kursen ges så länge kursen är aktiv.
Teknik och systemfrågor
Vilken utrustning behöver jag för att gå kursen?
För att kunna se filmer och besvara test i lärplattformen behöver varje deltagare en fungerande dator och internetuppkoppling. Kontrollera gärna att detta fungerar i god tid innan din kursomgång startar. Vid behov kontakta din teleoperatör, valfri datorsupport eller arbetsplatsens/verksamhetens IT-stöd.
Jag kan inte logga in i e-tjänsten?
Kolla att du valt inloggning med BankID och inte SITHS-kort. Endast BankID fungerar för denna inloggning.
Varför kan man inte bara mejla er alla uppgifter som behövs för registrering?
Bokningsförfrågningar och allmänna frågor hanterar vi gärna via vår funktionsmejl uppdragskurs@shh.se men anmälningar sköts via en säker e-tjänst eftersom personuppgiftshantering kräver det enligt GDPR.
Jag har inte fått några inloggningsuppgifter, vad gör jag?
Kontrollera din e-post och speciellt din skräppost så inte meddelandet från e-tjänsten hamnat där. Om du inte hittar meddelandet kontakta oss via uppdragskurs@shh.se
Vilken webbläsare rekommenderar ni?
Kursen finns i vår digitala lärplattform Canvas. Den fungerar med de flesta moderna webbläsare som t.ex. Chrome, Firefox och Edge. Använd inte Internet Explorer.
Jag har problem med min dator, kan ni hjälpa mig?
Vi kan tyvärr inte erbjuda individuell teknisk handledning. Kontrollera din nätuppkoppling, inställningarna på din dator, samt att du använder en fungerande webbläsare. Pröva stänga av datorn och starta sen om. Vid behov kontakta din teleoperatör, valfri datorsupport eller arbetsplatsens/verksamhetens IT-stöd.
Jag får inte igång kursfilmerna, vad är felet?
Kontrollera din nätuppkoppling, inställningarna på din dator, samt att du använder en fungerande webbläsare. Pröva stänga av datorn och starta sen om. Vid behov kontakta din teleoperatör, valfri datorsupport eller arbetsplatsens/verksamhetens IT-stöd.
Efter kursen
Får jag kursintyg efter kursen?
Kursintyg utfärdas två veckor efter godkänd examination. Notera att alla kursmoduler måste vara godkända och klara för att du ska få ditt intyg.
Om du är anmäld via en verksamhet kommer intyget till den person som anmält, i samma e-tjänst där anmälan gjordes. Om du inte fått ditt intyg så kolla med anmälaren som bör ha fått avisering om att intyg finns att hämta.
Om du anmälde dig själv hittar du intyget i e-tjänsten två veckor efter att du är klar med kursen. Du får då en avisering i din e-post.